
 
 
 

 
 

Kraljice Natalije 28 
11000 Beograd 

tel: (011) 30 67 320 
www.savetzastampu.rs 

 
 

Na osnovu članova 19. i 21. Statuta Saveta za štampu i članova 15. i 16. Poslovnika o radu 
Komisije za žalbe, Komisija za žalbe Saveta za štampu u sastavu: Zlatko Čobović, Tamara 
Skrozza, Jelena Petković, Nadežda Budimović, Filip Švarm, Jelka Jovanović, Rodoljub 
Šabić, Ana Martinoli, Milena Vasić i Olivera Milošević, na sednici održanoj 30. 1. 2025. 
godine, jednoglasno donosi        

ODLUKU 

Tekstom „’Žene u crnom’ donirale veliku novčanu sumu studentima”, objavljenim 31. 
decembra 2024. godine, portal „B92.net“ 
 
1.prekršio je tačke 1, 2 i 3 Poglavlja I (Istinitost izveštavanja) Kodeksa novinara i 
novinarki Srbije o obavezi novinara da tačno, objektivno, potpuno i blagovremeno izvesti o 
događajima od interesa za javnost, poštujući pravo javnosti da sazna istinu i držeći se 
osnovnih standarda koje propisuje Kodeks, da prvi jasnu razliku između činjenica koje 
prenosi, komentara, pretpostavki i nagađanja, kao i odredbu po kojoj je sa novinarstvom 
nespojivo objavljivanje neosnovanih optužbi, kleveta i glasina, 
 
2.prekršio je tačku 2 Poglavlja II (Nezavisnost od uticaja), po kojoj ekonomski i politilki 
interesi izdavača ne smeju da utiču na uređivačku politiku na način koji bi za posledicu imao 
netačno, pristrasno, nepotpuno i neblagovremeno informisanje javnosti, 
 
3.prekršio je tačke 2 i 3 Poglavlja III (Odgovornost novinara/novinarki), po kojoj 
novinari/novunarke neguju kulturu i etiku javne reči, ne koriste govor mržnje, agresivnu 
retoriku ili retoriku koja može podsticati na diskriminaciju ili agresivno ponašanje, odnosno 
po kojoj su novinari/novinarke, pre svega, odgovorni javnosti i tu odgovornost ne smeju da 
podrede interesima drugih, a posebno ne interesima izdavača, korporacija, vlade i drugih 
državnih organa,  
 
4. prekršio je i tačku 3 Poglavlja VIII (Odnos prema izvorima) o obavezi 
novinara/novinarki da konsultuju što više izvora. 
 
Nalaže se portalu “B92net” da ovu odluku objavi u roku od pet dana od dana dostavljanja 
odluke. 

Odluka Komisije biće objavljena na sajtu Saveta za štampu (www.savetzastampu.rs) i 
dostupna javnosti. 

   OBRAZLOŽENJE 

Sanja Pavlović, članica Komisije za žalbe Saveta za štampu, podnela je žalbu zbog tekstova 
identičnog sadržaja koji su objavljeni na pet portala, među kojima je i portal „B92.net“, 
verujući da je prekršeno više tačaka Kodeksa iz poglavlja Istinitost izveštavanja, Odgovornost 



 
 
 

 
 

Kraljice Natalije 28 
11000 Beograd 

tel: (011) 30 67 320 
www.savetzastampu.rs 

 
 

novinara/novinarki, Poštovanje dostojanstva i Odnos prema izvorima. „U tekstu se ne navodi 
nijedan dokaz, izvor, niti se pružaju informacije o tome da su za izjavu, odnosno proveru 
tvrdnji, pitane pomenute Žene u crnom, niti studentkinje i studenti (tačno je da se navodi da će 
’studenti ćutati, ali niko, nikada neće moći da demantuje’, međutim iz ovoga se ne može 
zaključiti da su pitani za komentar ili proveru objavljene informacije)“, navela je, između 
ostalog, u žalbi. Žaliteljka je zatražila i da se Komisija izjasni o prekršaju tačke kojom se od 
novinarki i novinara zahteva da poštuju princip nenanošenja štete ugledu i dostojanstvu ličnosti 
i ne učestvuju u širenju neistina ili kontinuiranom zlonamernom narušavanju reputacija osoba 
o kojima izveštavaju. Navela je da, iako u tekstovima nije pomenuta nijedna osoba imenom i 
prezimenom, sama činjenica da je identičan tekst u roku od nekoliko minuta objavljen na pet 
različitih portala, govori o nameri nanošenja štete ugledu i dostojanstvu, pre svega 
aktivistkinjama Žena u crnom. Prateći medijsko izveštavanje o studentskim protestima i 
blokadama univerziteta proteklih nedelja, može se uočiti trend među pojedinim medijima koji 
imaju sličan cilj da diskredituju pojedinačne osobe ili studentkinje i studente u blokadi kao 
kolektiv, te da bi Komisija, iako te objave nije razmatrala, trebalo da uzme u obzir taj kontekst.  
 
U odgovoru na žalbu redakcija portala B92 osporila je navod iz žalbe da nije naveden izvor, 
jer su naveli da je tekst prenet sa portala „Alo.rs“, što je i naznačeno u tekstu. Tekst je prenet 
u izvornom obliku, bez izmena, u skladu sa članom 9 stavom 2 Zakona o javnom 
informisanju i medijima. „U odnosu na ostale tačke, zanemarena je zakonska mogućnost 
podnosioca žalbe da zahteva objavljivanje demantija, čime bi se omogućilo umanjenje 
eventualnih štetnih posledica na koje ukazuje. Redakcija je to ponudila, a izričito odbijanje 
ostavlja pitanje stvarnih motiva žalioca, budući da oni nisu usmereni ka smanjenju 
eventualnih štetnih posledica za koje žalilac tvedi da su nastale objavljivanjem teksta“, ističe 
se u odgovoru na žalbu.  
 
Redakcija je ukazala i na sukob interesa jer je član Komisije u isto vreme i podnosilac žalbe, 
što dovodi u pitanje nepristrasnost odlučivanja. Postavlja i pitanje aktivne legitimacije za 
podnošenje žalbe, jer nisu navedeni lični podaci žaliteljke, a nije zastupnik Žena u crnom, 
zbog čega su predložili obustavu postupka. 
 
Kad je reč o aktivnoj legitimaciji, članom 3 Poslovnika o radu Komisije za žalbe 
jasno je propisano da svaki član Komisije za žalbe može podneti žalbu i nije predviđeno da za 
to treba da traži bilo čiju saglanost, odnosno da to mora da radi kao nečiji zastupnik. Komisija 
ne može da razmatra obustavu postupka zbog sukoba interesa, jer bi time postupila suprotno 
propisu po kojem radi.  
 
Takođe, podnosilac žalbe nema obavezu da pre podnošenja žalbe uputi demanti redakciji, kao 
što ne mora da prihvati ni predlog redakcije da objavi odgovor. Savet za štampu to preporučuje 
i uvek prvo pokuša da problem reši dogovorom, ali poštuje i pravo podnosioca žalbe da na to 
ne pristane. Komisija ne može da spekuliše o motivima žalioca da donese takvu odluku, niti 
su ti razlozi važni za ocenu da li je spornim tekstom prekršen Kodeks novinara i novinarki 
Srbije. 



 
 
 

 
 

Kraljice Natalije 28 
11000 Beograd 

tel: (011) 30 67 320 
www.savetzastampu.rs 

 
 

 
A članovi Komisije veruju da je objavljivanjem ovakvog teksta grubo prekršeno više tačaka 
Kodeksa. U tekstu ne postoji razlika između činjenica s jedne i spekulacija i nagađanja s druge 
strane, iznete su ničim nepotkrepljenje optužbe, objavljene tvrdnje, za koje nije navedno odakle 
potiču i ne može se zaključiti da je konsultovano više izvora. Po mišljenju Komisije, ovakvo 
izveštavanje nije u skladu sa osnovim profesionalnim standardima, koji podrazumevaju tačno, 
objektivno, potpuno i blagovremeno izveštavanje o događajima od interesa za javnost. 
Komisija ima razloga da veruje (posebno s obzirom na to da je potpuno isti tekst, sa identičnim 
naslovom, objavljen u više medija) da je u ovom slučaju do netačnog, pristrasnog i nepotpunog 
izveštavanja došlo zbog uticaja političkih ili ekonomskih interesa izdavača na uređivačku 
politiku, kao i da je redakcija interes javnosti podredila tim interesima. 
 
Opisujući Žene u crnom kao „ozloglašene“, finansirane od strane „podružnica CIA“, a 
studentske proteste kao proteste „antisrpskog karaktera“, portal je prekršio i tačku koja se 
odnosi na poštovanje etike i kulture javne reči i zabranu korišćenja retorike koja podstiče na 
diskriminaciju i agresivno ponašanje.  
 

Kad je reč o tački 3 poglavlja Poštovanje dostojanstva, na koju je podnositeljka žalbe takođe 
ukazala, članovi Komisije smatraju da se ova odredba odnosi na nedozvoljeno vođenje 
kampanja protiv određenih ljudi, što bi podrazumevalo objavljivanje serije tekstova sa ciljem 
njihove diskreditacije, te da se u ovom slučaju ne može, na osnovu jednog teksta iz žalbe, 
doneti odluka o „kontinuiranom zlonamernom narušavanju reputacije“. 

U vezi sa tvrdnjama redakcije da je izvor naveden jer je naznačeno da je tekst prenet sa portala 
Alo.rs, te da je tekst prenet u izvornom obliku, bez izmena, Komisija ukazuje da su urednici 
odgovorni za sav sadržaj koji objavljuju, bez obzira da li je nastao u toj redakciji ili je preuzet 
iz drugog medija. Preuzimanje tekstova ne oslobađa ih odgovornosti, niti obaveze da pre 
objavljivanja provere tačnost informacija koje objavljuju, posebno ako one, kao u ovom 
slučaju potiču od neimenovanih izvora. 

 
 
Beograd, 30. 1. 2025.        Predsedavajući 
        

Zlatko Čobović 


